Un controller este persoana responsabila pentru toate operatiunile care tin de partea financiara a unei entitati.
Aceasta responsabilitate generala poate fi impartita in detaliu in 5 arii generale:
– Planificare : care presupune mentinerea unui buget (lunar, anual sau cu alta periodicitate) si urmarirea deviatiilor dintre ce s-a planificat si ce s-a realizat.
– Raportare : pregatirea rapoartelor lunare catre management si a unor situatii financiare (de regula situatiile financiare statutare se intocmesc de catre departamentul contabilitate iar controller-ul pregateste situatii financiare adaptate nevoile de informare a managementului entitatii);
– Conformare : o alta activitate a controller-ilor este asigurare respectarii legislatiei fiscale, standardelor contabile, diverselor legi aplicabile entitatii.
– Managementul activitatii contabile – respectarea politicilor contabile, procedurilor si termenelor de finalizare a diverselor activitati.
– Managementul – proceselor si tranzactiilor – modul de inregistrare a facturilor de achizitii, a facturilor de vanzari, inregistrarea salariilor, functionarea trezoreriei unitatii, etc.